بروشور مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام
بروشور مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام (تعداد دانلود : )
بروشور مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام
 
 آشنائی بامركز تحقيقات امام علي عليه السلام
 من كنت مولاه فهذاعلي مولاه
بسم ا...الرحمن الرحيم


 
جهانی پر از عطش  عدالت , اخلاق و  امنيت  باعث شد ه  تا انسانهای  معرفت گرا  و  تشنه ی   فضیلت و شرافت  بدنبال  آب های   زلال و گوارای  سرچشمه  گرفته از  وجود    و حیات  کسانی  باشند  که    بتواند  کام آنها  را  سیراب از   فضل , شرف    و  حکمت     کند  . امروز  چشمان  مهر طلب  و  عطوفت گرای  انسان خسته از  ظلم و  تبعیض بدنبال    الگویی  میگردد    که آیینه ی تمام نمای   عدالت و درستکاری   در سیاست   ,  معیشت ,  اجتماع , جنگ  , علم  , رعیت  و حکومت   باشد.اینک  بشریت اعتراف میکند  که کمتر نشانی از  این  جامع الاضداد    و العجایب  در  جغرافیای    حیات خود   یافته است   .
علی علیه السلام  چنان الگویی از  حیات  شریف خود  برجای گذاشت  که  هر انسان قضاوت گری را فارغ از هر گونه مرام و مسلکی که دارد واداربه اعجاب و تحسین و تصدیق میکند. اگراو برحکمرانان    بی تدبیر    و   تبعیض گر  ,سخت نمی گرفت  و یا     بر  والیان  خوش گذران و    بی درد   غضب 
می کرد    و  یا    به رعیت   شهامت     فریاد    تظلم   را  نمی بخشید   و   خزانه  بیت المال    را   برای    صحابی  ,  والی, کودکی  یتیم,  سرباز ی خسته و پیری   رنجور   و   برده ای   ناتوان   به یکسان   تقسیم  نمی  کرد  , امروز ه انسان   الگویی   برای   اخلاق مداری  و   عدالت  نداشت  .اگر چه  او  تبعیض   , ظلم  , نابرابری    , بی تدبیری   و بد اخلاقی    را   در دایره ی   حیات  سیاسی  ,   حکومت داری   , فرهنگی و اقتصادی  زمان خود    حتی  برای  لحظه ای  هم  بر نتافت    و برای همین   رویه  ی  خویش   نیز  ناملایمات    فراوانی  را متحمل شد    ولی     بشریت   برای خودش    نشانه ای  از عدالت   ,  شرافت  و بزگواری   یافته     که در  وجود مبارک   امیرالمومنین علی علیه السلام    تبلور یافته است
تاسيس مركز:
مزين شدن سال 79بنام مبارك اميرالمومنين علي(ع) از سوي مقام معظم رهبري, چنان صفاي دل و شور دروني را متجلي ساخت که باعث شد افرادو سازمان ها  در حد بضاعت  خویش اقداماتي  در خور و شايسته بعمل آورند . برگزاري كنگره بين المللي "امام علي(ع) و عدالت, وحدت و امنيت" از سوي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي نیز از آن جمله بود . لزوم استمرار بخشيدن به  این فضا    و همچنین  نشاط قلبي حادث شده  را  می توان از جمله بسترهايي
برشمرد  كه در روزهاي پاياني كنگره باعث  پيشنهاد تاسيس "مركز تحقيقات امام علي عليه السلام" گردید .سرانجام  در خرداد ماه سال 1380 ايجاد اين مركز مورد تاييد شوراي گسترش آموزش عالي قرار گرفت.
اهداف مركز:
  • هدف اصلي: هدف اصلي ايجاد اين مركز برداشتن گامي در راستاي تحقق بند 4 اصل 3 قانون اساسي مبني بر تقرب روح بررسي و تتبع و ابتكار در زمينه هاي علمي,فني,فرهنگي و اسلامي است.
  • اهداف خاص:
  • شناسايي سيره نظري و عملي امام علي(ع) در ابعادگوناگون به معناي عام
  • عرضه ابعاد سيره نظري و عملي امام علي(ع) به جامعه بشري بمنظور حركت به سوي جامعه علوي
 
وظايف مركز:
  • بررسي و تحقيق در زمينه ابعاد مختلف سيره نظري و عملي امام علي (ع)
  • انتشار نتايج تحقیقات براي بهره مندي و تنوير افكار عمومي
معرفي انديشه و عمل امام علي(ع) به جوامع غير مسلمان
  • ارائه راهبردها و راهكارهاي اجرايي برگرفته  از فرمايشات  امام علي(ع)
  • بهره گيري از پژوهشهاي متفكران مسلمان و غير مسلمان در حوزه سیره نظری و عملی امام علی (ع)در سطح بين المللي
اهم فعاليتهاي مركز تحقيقات امام علي(ع):
به منظور تحقق اهداف مرکز و اجرائی کردن  وظایفی که مشخص شده است   اقدامات مختلفی در حد توان واستعداد فعلی مرکز  بعمل آمده که در ادامه بطور خلاصه  به آنها اشاره می گردد:
1- شناسائی مراکز همسو و ایجاد ارتباط با آنها:

به منظور آشنائی با ظرفیت  های بالقوه و بالفعل در حوزه تخصصی امیرالمومنین علیه السلام و همچنین پیشگیری از اقدامات موازی و عدم تداخل فعالیتها   بعنوان اولین   گام مراکز فعال در این زمینه شناسایی گردید واقدامات شایسته ای در جهت تعامل و همکاری های علمی  با آنها  صورت گرفت .این مراکز عبارتند از  :
- جامعه المصطفی
- دانشگاه مفید
- موسسه فرهنگی اکو
- حوزه علمیه حضرت خدیجه
- بنیاد بین المللی غدیر
- بنیاد نهج البلاغه
- بنیاد معارف اسلامی
- کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه السلام
- مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
- مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
- جهاد دانشگاهی
 
2-  انتشارات:
2-1:آثاركنگره بین المللی امام علي(ع)وعدالت, وحدت وامنيت(در4مجلد به زبان هاي فارسي و عربی)
2-2: اقوال الامام علی بن ابی طالب(ع) فی کتاب لسان العرب (جعفر بهاء الدین)
)3-2  :النبوه فی نهج البلاغه قراءه علویه للسیره المحمدیه(احمد راسم النفیس)
4-2: امیرالمومنین علی علیه السلام در منابع اهل سنت (مهدی مجتهدی)
5-2 :بلاغت نهج البلاغه (جلیل تجلیل)
6-2:حرکت تاریخ از دیدگاه امام علی(ع) (محمد مهدی شمس الدین)
7-2 : دربارگاه آفتاب . نهج البلاغه در ادب پارسی (علی رضا میرزامحمد)
8-2 :علی(ع) پیشوای روشنگر (علی ابوالخیر ترجمه سید حمید طبیبیان)
9-2  :  علی الامام المبین (علی ابوالخیر)
10-2  :  موقعیت زنان در عصر امام علی(ع) ( مریم سعیدیان درجزی)
11-2  :  قضاء امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) (محمد تقی الشیخ الشوشتری ترجمه قیس آل قیس)
12-2: مطلع الصباحتین و مجمع الفصاحتین (اسعد ابن عبدالقاهرشفرویه الاصفهانی التحقیق السید صادق الحسینی الاشکوری)
13-2  : مناقب علوی در آئینه شعر فارسی (ابوالقاسم رادفر)
14-2: مناقب علوی در آیینه شعر پارسی گویان شبه قاره (ابوالقاسم رادفر)
15-2  : درجستجوی کتاب علی (ع).(سیدعلی سجادی)
16-2:  شکرو دعا.( اکبر پارس)
17-2  :  علی(ع)فی الفکر المسیحی المعاصر. ( در دست ترجمه وانتشار)
18-2  :  تاریخ النجف. ( در دست ترجمه و انتشار)
19-2   و ما ادراک ما علی. ( سه جلد ی در دست ترجمه و انتشار)
20-2    : فی خطی علی. ( در دست ترجمه و انتشار)
21-2 :  الشها ده الثلاثه. ( در دست ترجمه و انتشار)
22-2 : نهج الفصاحه (گرد آورنده ابولقاسم پاینده ترجمه و تحقیق جعفر دلشاد ,حسین وحید دستجردی,نصرالله شاملی )
3 - طرح هاي پژوهشي:
 با توجه به شرايط و نيازهاي كنوني سطوح و اقشار مختلف جامعه طرح هاي تحقيقاتي و پژوهشي پس از فراخواني در ميان محققان و انديشمندان داخلي و خارجي به منظور شناساندن ابعاد  شخصيت و سيره امام علي(ع)  در شوراي علمي مركز تحقيقات امام علي(ع) مورد بررسي قرار می گیرد   و با طرح هاي دارای شرایط علمی و پژوهشی  قرارداد منعقدمی گردد .
فهرست تعدادی از طرح های پایان یافته عبارتند از:
1-3: مطالعه تأثيـر ديــدگاه هاي مشاوره اي و روان درماني امام علي(ع)
2-3: قبيله گرايي در نهج البلاغه
3-3: اصلاحات سیاسی امام علی علیه السلام
4-3 : كتابشناسي امام علي(ع) در نگاه اهل سنت
5-3: بررسي موقعيت زنان در دوران خلافت امام علي(ع)
6-3: تبيين, تشريح و تحليل سيره و شخصيت  امام علي(ع)
7-3 : رعایت حقوق بشر و حقوق مخالفین در حکومت امام علی علیه السلام
8-3: رابطه امام علي(ع) و يهوديان حجاز
9-3: امام علی علیه السلام و اهل کوفه
10-3 ابعاد شخصيت سالم از ديدگاه امام علي (ع)
11-3:  نیروی انتظامی در حکومت امام علی علیه السلام
12-3: . نحوه ترسيم شخصيت, زندگي و انديشه هاي امام علي(ع) در كتب درسي دوره هاي ابتدايي, راهنمايي و متوسطه
4- انتشار فصل نامه پژوهشنامه علوی (با رتبه علمی پژوهشی)
5- کارگاه ها و نشست های علمی و تخصصی:
نشست های متعدد علمی با حضور سخنران و دبیر و اساتید مرتبط با موضوع بحث به منظور تبادل دانش میان  اصحاب
نظر و اندیشمندان در حوزه های مختلف مرتبط با امیرالمومنین (ع) برگزار گردیده است
عنوان سخنران نام سخنران
گفتمان تمدن ساز امیرالمومنین علی(ع) محمدعلی آذرشب
الگوی زیست مسلمانی براساس نهج البلاغه مصطفی دلشاد تهرانی
آثار مکتوب امیرالمومنین علی(ع) حجت الاسلام مهدوی راد
جریانهای دانشگاهی مخالف شیعه در جهان عرب و ضرورت فهم در تحقق آرمانهای وحدت آفرین امام علی (ع) کامیار صداقت ثمر حسینی
نحوه