گزارش آئین افتتاحیه سومین کنگره بین المللی امام علی (ع)

گزارش آئین افتتاحیه سومین کنگره بین المللی  امام علی (ع)

افتتاحیه سومین کنگره بین المللی  امام علی (ع) با شعار "فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی(ع)  :بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی ،چالش امروز وطرحی برای فردا" در مورخ سه شنبه 1398/8/14 با حضور جمعی از اندیشمندان ،پژوهشگران و ارادتمندان ایرانی و خارجی امام علی علیه السلام در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر سخنرانی برخی از شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور، مؤلفین مقالات برتر، مقاله خود را ارائه کردند. همچنین تجلیل از مقام امام علی(ع) پژوهان برجسته‌ خصوصاٌ علامه فقید محمد تقی جعفری از دیگر برنامه‌های روز افتتاحیه کنگره بود. اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون امام علی(ع) پژوهی و مهمانانی از دیگر کشورها نظیر هندوستان، الجزایر، عراق، پاکستان، آلبانی، نیجریه ،تونس افغانستان و تاجیکستان  نیزحضور داشتند.
این مراسم ساعت 8/30 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز گردید.سپس دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همچنین رییس کنگره ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان با اشاره به ضرورت شناساندن ظرفیت امام علی (ع) به جهانیان با توجه به افزایش بی‌رویه خشونت‌ها به دنبال قرائت‌های جاهلانه از دین اسلام، تاکید کرد: امام علی (ع) ، مصداق تامّ انسان کامل است. او نمونه اعلای شخصیت تربیت شده در دامان دین اسلام و تعالیم رسول گرامی، حضرت محمدبن عبدا... است. علی (ع) همراه پیامبر و پا به پای وی، در همین عالم ماده، مسیر سخت رسالت‌های دین جدید را پیمود.او قرآن را در حد کمال فهمید و معنا کرد. علی با عشق به قرآن و پیام وحیانی آن، خود را به اندازه و حدّ فهم از قرآن گستراند و تعالی بخشید! و امروزه وظیفه ما نیز آن است که از علی سلوک فهم بیاموزیم، اهلیت و صلاحیت پیدا کنیم تا نوشته‌ها و گفته‌های امام علی (ع) با ما گفت‌وگو کنند.
او در تمام دوره مسئولیت خود همین‌گونه عمل کرد. در جنگ صفین به رأی عامه مردم گردن نهاد و از قدرت حکومت به عنوان «استدلال مافوق» استفاده نکرد!همچنین امام علی (ع) فرمود که: خداوند از عالمان و دانایان و دانشمندان پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان و گرسنگی گرسنگان سکوت پیشه نکنند، و رأی مردم را نیز یک معیار می‌دانست:
لَولا حضورُ الحاضِرِ و قیامُ الحُجّۀِ بوجودِ الناصِرِ، و ما أخذ َاللهُ عَلَی العُلَماءِ ألّا یُقارُّوا علی کِظّۀِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مظلومٍ... او مناسبات اجتماعی و قراردادهای مدنی را در چارچوب قراردادها و مناسبات، حرمت می‌گذاشت و اخلاق، حقیقت و عدالت را فدای قدرت نمی‌کرد. و سرانجام نیز اخلاق و اولویت عدالت بر هر چیز دیگر، موجب کشته شدن قدرت (علی) شد.اما بیرون از چارچوب نظام اجتماعی، علی‌(ع) در ساحت فردی و ایمانی و دینی و علمی ‌و اخلاقی و معنوی و الهی، «تراز»ی داشت که پس از پیامبر (ص) ، احدی بدان دست نیافت! با این همه او این مراتب فضل خود را اسباب تفوق و برتری در نظام اجتماعی قرار نداد.
«أَیهَا النَّاسُ، إِنَّ لِی عَلَیکُمْ حَقَّاً وَلَکُمْ عَلَیّ حَقٌّ:
فَأَمَّا حَقُّکُم عَلَی فَالنَّصِیحَةُ لَکُم وَتَوْفِیرُ فَیئِکُم عَلَیکُم وَتَعلِیمُکُم کَیلا تَجهَلُوا، وَتَأدِیبُکُمْ کَیما تَعلَمُوا وَأَمَّا حَقِّی عَلَیکُم فَالوَفَاءُ بِالْبَیعَةِ والنَّصِیحَةُ فِی الْمَشهَدِ وَالمَغِیبِ، وَالإِجَابَةُ حِینَ أَدعُوکُم وَالطَّاعَةُ حِینَ آمُرُکم. »
ای مردم مرا بر شما حقی است و شما را بر من حقی. اما حقوق شما بر من، دلسوزانه با شما رفتار کردن و رساندن حق و حقوق شما به دست شما از بیت‌المال و آموزش شما و پرورش و کارآموزی [توانمندساختن همه جانبه] شماست. [معلوم می‌شود که حقوق مردم اعانه دادن به آنان نیست بلکه رشد و توانمندسازی همه جانبه آنان است]
اما حقوق من بر شما، وفاداری است در پیمان، دلسوزی و همراهی در همه حال، پاسخگویی به فراخوانیهای من و پذیرفتن اوامر و فرمانهای من!
درس مهمّ این گفتار، به رسمیت شناختن حقوق مستقل شهروندی و احترام به شخصیت فرد فرد اعضای جامعه است.امام علی (ع) در روابط ویژه با نخبگانِ ترازِ اوّل رازهایی از گنجینۀ دانش خود می‌گشاید. ازجمله: به کمیل بن زیاد النخعی فرمود:
ها أنَّ هاهُنا لَعِلماً جَمّاً (و أشارَ بِیَدِهِ الی صَدرِهِ) لَو أصَبتُ لَهُ حَمَلۀً!
ای کمیل! اینجا (اشاره به سینه‌اش) علوم فراوانی انباشته است اگر برای آن، حاملانی می‌یافتم! که نیافتم! آشکار می‌کردم. و نیز فرمود:
«ایها الناس، سَلُونی قبلَ أن تَفقِدوُنی! فَلَأَنا بِطُرُقِ السماءِ أَعلَمُ مِنّی بِطُرُقِ الأرضِ قَبل أن تَشغَرَ بِرِجلها فتنَۀٌ تَطَأُ فی خطامها و تَذهبُ بأحلامِ قومِها»
ای مردم از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید! من به راه‌های آسمانی داناتر از راه زمینی هستم! ... در عین حال او این علم را مایۀ فخر و برتری نمی‌داند و در برابر علم، تاریخ و جامعه فروتن است و قوانین علمی ‌و روال‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناسد و خطاب به فرزندش امام حسن (ع) می‌فرماید: «(اءَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ اءَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي - فَقَدْ نَظَرْتُ فِي اءَعْمَالِهِمْ، وَ فَكَّرْتُ فِي اءَخْبَارِهِمْ، وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ، حَتَّى عُدْتُ كَاءَحَدِهِمْ، بَلْ كَاءَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ اءُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ اءَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ...) من تاریخ گذشته را به نحوی خواندم که گویی با آنان زندگی کردم ...» یا اینکه همین امام در جایی دیگر اشاره به اموری می‌فرمایند که در آینده رخ خواهد داد و آسمان آبستن آن امور است و علی (ع) آن امور را در متن «آینده»ها می‌بیند و می‌شناسد درحالی‌که اکثر مردم اسیر زمین هستند و غرق در مسایل جاری از خواسته‌ها و آرزوهای طول و دراز!
این نوع دانش از ماهیتی شگفت‌انگیز نشأت می‌گیرد و در نهج البلاغه، مواضع فراوانی وجود دارد که دانشهای اظهار شده در آن، رنگ و بوی دیگری دارد و گویی از انسان صادر نشده و ارمغانی آسمانی است! او از «ایمان»، تقوی، قرآن، تاریخ، بشر، انبیاء، آدم‌ها، جوامع، حکومت، و ... گونه‌ای سخن می‌گوید که برای شخص غیر پیامبر بی‌سابقه است. اکنون خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که جشنواره امام علی پژوهی به یک رخداد علمی ‌و عینی در قالب کنگره تبدیل شده است، موضوع اصلی کنگره، پدیده صلح در اندیشه و سیره امام علی (ع) «بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی ناظر بر چالش های امروز و طرحی برای فردا» است، این مسأله نشانگر قدرت آینده نگرانه و انسانی امام علی (ع) و آثار جاودانه آن امام همام به شمار می‌آید. امام علی (ع) در نهج البلاغه دعوت کرده است که قرآن را به نطق در بیاوریم. یعنی قرآن چطور با ما حرف بزند؟ باید از این گفتار امام درس بگیریم که اهلیّت، آمادگی، صلاحیت و ظرفیت پیدا کنیم تا همچنین امام علی (ع) با ما حرف بزند.
به نظر می‌رسد کلام امام علی (ع) را می‌توان به‌عنوان یک متن به شمار آورد؛ متنی که ساختار دارد، وجه معرفتی دارد، وجه اجتماعی دارد، وجه فرهنگی و ... دارد. پس حتما مخاطب ویژه هم دارد. همانگونه که امام علی (ع) .با کشف و تحلیل روشمند و عالمانه مسائل و چالش های امروز و عرضه آن به نهج البلاغه و دیگر آثار و معارف امام علی(ع) می‌توانیم پاسخ هایمان را پیدا کنیم که امیدوارم در سومین کنگره بین‌الملی امام علی پژوهی(ع) تا حدود زیادی براساس این اهداف گام برداریم.
حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد علم‌الهدی رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع) و دبیر علمی شورای سیاستگذاری کنگره دومین سخنران  افتتاحیه بود که ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری این کنگره درخصوص اندیشه و سلوک امام علی(ع) گفت:
  
 اندیشه و سلوک عملی امام علی(ع) خصوصاً در دوره تصدی حکومت بر جامعه اسلامی حاوی نکات بی‌شمار و درس‌آموزی است که به عنوان یک منبع اجتهادی مستحکم برای همه مسلمانان قابل استفاده است. این منبع غنی علمی حتی برای غیرمسلمانان نیز قابل بهره‌برداری می‌باشد. همه محققان عرصه‌های علمی و نیز دولتمردانی که در جستجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم و عدالت‌محور هستند می‌توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگرفته و نیاز خود را تأمین نمایند.
در این جهت امام علی‌علیه السلام نقشی ممتاز و متفاوت از سایر رهبران دینی، انبیاء الهی و ائمه معصومین دارد. این امتیاز به دلیل فرصت حدود پنج‌ساله‌ای بود که بشریت توانست طعم شیرین عدالت را در دوره زعامت مولا علی(ع) بچشد و از یک مدل ناب حکومتی عدالت محور بهره جوید.
البته این سلوک و رفتار حکومتی، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و استفاده است که از خلال قضاوت‌ها، عزل و نصب‌ها، تصمیم‌گیری‌های کلی و جزئی و جنگ‌های سه‌گانه به‌دست می‌آید.
از جمله ابعاد مهمی که در اندیشه و رفتار ایشان جایگاه خاصی را به‌خود اختصاص داده است، نگاه و برخورد ایشان با مفهوم صلح است. این مفهوم همواره یکی از مفاهیمی است که در مکاتب مختلف فکری، دینی و غیر دینی مورد بحث و چالش بوده و خواهد بود. خصوصاً در شرایط کنونی دنیای اسلام که هم در درون و هم در مواجهه با دیگر دولت‌ها و ادیان، با چالش‌های بزرگی روبررو می‌باشد.
با احساس این نیاز در شرایط حال حاضر جوامع اسلامی، مرکز تحقیقات امام علی(ع) در راستای انجام وظیفه پژوهشی و علمی خود، با هم‌اندیشی جمعی از صاحبنظران تصمیم گرفت سومین کنگره علمی امام علی(ع) پژوهی با موضوع فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی(ع) را در آبان‌ماه 98 برگزار نماید. این حرکت با تشکیل شورای سیاستگذاری کنگره با حضور اعضای حقیقی و حقوقی فعال در عرصه امام علی(ع) پژوهی آغاز گردید. سپس جلسات کمیته علمی کنگره برگزار گردید و طی این جلسات متعدد و طولانی، محورهای پنجگانه علمی همایش و نیز زیر محورهای مرتبط با آنها تعیین شد. با انجام فراخوان گسترده ملی و بین‌المللی، از محققان و فعالان عرصه پژوهش ‌خواسته شد، یافته‌های علمی خود را در قالب مقاله علمی مربوط به فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی در محورهای پنجگانه تعیین شده توسط کمیته علمی و زیر محورهای مرتبط با آنها به دبیر خانه کنگره ارسال نمایند.
به دنبال این فراخوان صدها مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی‌های اولیه حدود 180 مقاله حائز شرایط علمی و مرتبط با محورهای کنگره شناخته شد. این مقالات جهت طی مراحل داوری و انتخاب نهائی با استمداد از ده‌ها داور علمی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. در یک نگاه کلی، 25 مقاله مربوط به اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های الجزایر، تونس، هندوستان، پاکستان، عراق، عمان، روسیه، بنگلادش، آذربایجان و افغانستان بوده و 155 مقاله نیز متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران، علامه‌طباطبایی، تربیت مدرس، اصفهان، یزد، اهواز، تبریز، مشهد، سمنان، زاهدان، کرمانشاه، بین‌المللی قزوین، افسری امام علی(ع) می‌باشد.
 آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه از جمله سخنرانانی بود که بیان ابعاد گوناگون شخصیت امام علی (ع) پرداخت .ایشان در این زمینه اشاره داشت  :


امام علی (ع) یک فرد فرامکانی و فرازمانی است. گمشده بزرگ و مشکل اساسی دنیای امروز نبودن انسانیت و کمرنگ شدن عدالت و خیرخواهی است.سیره و سخن حضرت علی(ع) دارای ابعاد گسترده ای است. بازخوانی فرهنگ و اندیشه علی(ع) باید در جامعه در افقی گسترده صورت بگیرد. یکی از نکته‌هایی که در کلام آن بزرگوار قابل توجه هست، مسئله صلح و امنیت اجتماعی می‌باشد. جامعه باید در پرتو صلح و آرامش زندگی کند. حضرت علی(ع) به مسئله محبت و دوستی اهمیت فراوان می‌دادند محبت و دوستی را  بالاتر از صلح و امنیت‌ می‌دانستند،  ایشان  به کارگزاران خود در این رابطه سفارش فراوان می‌کردند.  در موارد متعدد، نسبت به کسانی که دشمنی با ایشان داشتند و آنهایی که مخالف ایشان بودند هم حضرت تاکید محبت و دوستی را داشتند. طلحه و زبیر تصمیم گرفتند به سفر زیارتی بروند،  به امام عرض کردند که یا علی ما میخواهیم به زیارت مشرف شویم. امام با اینکه از نیات درونی این دو نفر اطلاع داشت و می‌دانست که برای چه منظوری قصد سفر دارند به‌هیچ عنوان آنها را منع نکردند. از ایجاد مزاحمت و تهدیدهای ان دونفر هم نمی‌ترسید. ولی در دنیای امروز فردی که درصدد مخالفت باشد، با او مقابله می‌کنند. آن امام بزرگوار نامه‌های شکایتی را که از طرف مردمی که مسلمان نبودند را ملاحظه می‌کردند، با اینکه می‌دانستند این افراد مسلمان نیستند خیلی نمی‌توان از این افراد طرفداری کرد، ولی عقیده داشتند چون مسئولیتی بر عهده ایشان نهاده شده و این گروه جزء شهروندان جامعه هستند، شهروندان از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید به حقوق آنها احترام گذاشت. کار آنها باید به دقت انجام شود.صلح یکی از نقاط برجسته‌ای هست که در طول تاریخ وجود دارد. به عنوان فرمانروای مطلق برگزیده شده است. اهمیت صلح در زمان فعلی هم مشهود است، ناظر صلح در جهان امروز  "سازمان ملل" می‌باشد. جلساتی در زمینه صلح  در جهان برگزار می‌شود، از نامه معروف حضرت علی(ع) خطاب مالک اشتر صحبت به میان می‌آید.
در آخر برای اینکه جامعه به عدالت برسد باید از این سیره حضرت علی(ع) پیروی کرد.
 
دیگر سخنران این کنگره دکتر مهدی گلشنی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی بود که به ایراد سخن در زمینه معرفی علامه جعفری پرداخت و بیان کرد: استاد  جعفری از نوادر عصر ما بودند. ایشان جامع معقول و منقول و آزاد اندیش و ، به قول مقام معظم رهبری، "علاّمه ذوالفنون" ، و از نظر اخلاقی فردی کم نظیر بودند.توده مردم بیش از نخبگان حوزوی و دانشگاهی به علامه انس داشتند.ایشان در عرصه های زیادی وارد شدند، که چون این مجلس بخشی از همایش صلح و امام علی(ع) است، من ابتداء اشاره ای به کارهای علامه در مورد امیرالمؤمنین (ع) می کنم و سپس به برخی از خصوصیات نادر ایشان می پردازم.
  1.  استاد جعفری و اما م علی(ع)
  • استاد جعفری شرحی مفصل بر نهج البلاغه نوشتند که در 27 جلد چاپ شد و اخیراً مختصر شدۀ آن توسط جناب آقای دکتر عبدالله نصری در 10 جلد به چاپ رسید. این کتاب خصوصیات زیادی را واجد است، از جمله
* امام علی از نگاه مولوی
* پیامبر از زبان امام علی
-  علامه کتابی تحت عنوان «حکمت و اصول سیاسی اسلام» در تفسیر فرمان اما م علی(ع) به مالک اشتر نوشتند که در آن امام نصایحی در مورد صلح با دشمن به مالک می کنند و او را از ریختن خونها بدون مجوز شرعی برحذر می دارند.
- دراین کتاب مقایسه ای میان فرمان امام به مالک اشتر و اعلامیه جهانی حقوق بشر می کنند، و  صفات مطلوبی را که یک زمامدار اسلامی باید واجد آنها باشد به تفصیل بر می شمرند و منافع صلح را بیان می کنند.
-علامه کتابی تحت عنوان « مقدمه ای بر اعلامیۀ حقوق بشر از دیدگاه اسلام » دارند.
  1.  علامه جعفری و وحدت حوزه و دانشگاه
علامه جعفری از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه بوند. ایشان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب جلسات مرتبی با دانشگاهیان و افاضل دانشگاهی، از جمله مرحوم دکتر حسابی ، مرحوم دکتر هشترودی ، و دکتر فضل الله رضا داشتند که در آنها مسائل فلسفی علوم مطرح بود. ایشان در میان علمای کشورمان بیشترین رفت و آمد را با دانشگاهیان داشتند و بسیار مورد علاقه اساتید و دانشجویان مسلمان بودند. اگر این گونه برخورد با دانشگاهیان از طرف حوزویان ادامه یافته بود، این گونه شاهد جدائی دانشگاهیان از حوزویان نمی بودیم و حوزه بیشتر به اقتضائات زمان توجه می کرد.
  1.  علام جعفری و ملاقات با دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان
علامه مکاتبات و ملاقاتهای زیادی با دانشمندان غرب و مسلمان داشتند، که در آنها انواع و اقسام مسائل علمی و فلسفی مطرح بود. من خود شاهد ملاقات ایشان با پروفسور عبدالسلام در تهران بودم. در آن جلسه ایشان برخی مسائل فلسفی چالش برانگیر فیزیک معاصر را مطرح کردند و نظر مرحوم عبدالسلام را در مورد آن پرسیدند و برخی مکاتبات خود با راسل را برای او مطرح کردند.
ایشان با دانشمندان برجسته ای نظیر برتراند راسل و روژه گارودی مکاتبه داشتند .علامه در بعضی کنفرانسهای خارجی هم شرکت کردند. ازجمله:
- کنفرانس علم و مذهب در سویس
- سمپوزیوم مقایسۀ فلسفۀ شرق و عرب در انگلستان
- سمینار حقوق جهانی بشر در فیلیپین ( که در آن سخنرانی هم کردند)
 این گونه تعاملات، ایشان را در معرض افکار مطرح در جهان قرار می داد.
 توجه به اقتضائات زمان
علامه جعفری از همان ابتدای تحصیل شان در نجف دغدغۀ آگاهی از مسائل مطرح در عصرمان را داشتند. لذا در نجف اشرف بهنگام تحصیل به مرجع عالیقدر سید عبدالله شیرازی ضرورت پرداختن به فلسفه و علوم انسانی جدید را که به دانشگاهها سرازیر شده متذکر شدند. همچنین متذکر شدند که لازم است حوزه های علمیه به مسائل روز توجه کنند، به مسائل مستحدثه در فقه توجه ئاشته باشند و به تخصصی شدن ابواب فقه هم توجه کنند. لذا خودشان به این امور پرداختند . ایشان در اوائل دهۀ 1330 از نجف به ایران بازگشتند و در همان اوائل بازگشت کتاب «ارتباط انسان و جهان» را در 3 جلد منتشر کردند، کتابی که مملوّ از افکار فلاسفه و عالمان غربی بود.
-علامه فراگرفتن علوم جدید را جزو ضروریات می دانستند.
-علامه بدست آوردن اطلاعات لازم برای رفع نیازهای جهان اسلام را لازم می دانشتند.
-علامه مطالعۀ طبیعت را یک وظیفۀ دینی می دانستند.
  1.  توجه به چالشهای علم جدید برای دین
(الف) توجه به خطر تفکر پوزیتیویستی
بر علوم تجرب معاصر یک تفکر پوزیتیویستی حاکم است که بر طبق آن فقط یافته های مبتنی بر حواس شان دارند و بنابر این جائی برای متافیزیک و خدا نیست. این تفکر از قرن نوزدهم حاکم گشت و تا نیمۀ اول قرن بیستم حاکم بود و هنوز هم در غرب و جهان اسلام تعداد زیادی از عالمان پیرو آن هستند، امّا در دهه های اخیر برخی از بزرگان علم از آن برگشته اند و حتی آنرا مضرّ برای پیشرفت علم می دانند.ولی این نسیم مثبت متاسفانه هنوز به محیط ما نرسیده است و همجنان تفکر پوزیتیویستی بر اذهان غالب عامان ما حاکم است.
امّا علاّمه خطر این تفکر را متذکر شدند و جزو اولین عالمانی بودند که صریحاً در مورد آن روشنگری کردند.
( ب ) توجه به شأن فلسفه در علم
بعد از حاکم شدن تفکر پوزیتیویستی بر  محیط های علمی، عالمان فلسفه را کنار گذاشتند و گاهی خصمانه به آن نگاه کردند، نگاهی که حتی الان در محیط های علمی ما حاکم است. امّا بعد از آنکه معلوم شد عالمان چه بخواهند و چه نخواهند، دانسته ندانسته بعضی اصول فلسفی را در علم شان بکار می برند، نزد نخبگان ورق برگشته است و در بعضی دانشگاهای مهم جهان، نظیر ییل و کرنل در آمریکا و کمبریج و آکسفورد در انگلیس مجامعی از عالمان و فیلسوفان تشکیل شده است که مشترکاً به مسائل بنیادی فیزیک و کیهان شناسی بپردازند.
امّا علامه بیش از نیم قرن پیش به نقش مهم اصول فلسفی در علوم تجربی توجه کردند و در بعضی از نوشتارهایشان وارد در بحث بعضی از مسائل مهم فلسفی علوم و چالشهای آنها ، که بعضاً متعرض دین بودند ، شدند و مشکلات آنها را بر ملا ساختند.
 ( ج ) ایشان توجه به این را که علم پاسخگوی سؤالات بنیادی انسان نیست، سؤالاتی از قبیل اینکه انسان بداند از کجا آمده است؟ به کجا خواهد رفت، و رسالت او در این جهان چیست را حیات معقول نامیدند که در آن علم و دین و فلسفه جمع می شوند. ایشان علم و دین و فسفه را ارکان حیات معقول نامیدند. از نظر علامه تنها یک جهان بینی جامع نگر می تواند پاسخگو باشد و این دین است که با ارائه یک جهان بینی جامع نگر ما را یاری می دهد.
( د ) ایشان متذکر شدند که علم نمی تواند حتی به برخی از سؤالات مطرح در خود علم پاسخگو باشد، مثلاً چرا ما جهان را می فهمیم. لذا جان بارو، فیزیکدان برجستۀ انگلیسی و استاد دانشگاه کمبریج، می گوید:
"ایدۀ یک جهان قانون مند، با نظمی که قابل فهم و اتکاء است، صرفاً از اعتقادات دینی در بارۀ سرشت خداوند نشأت می گیرد."
علامه در جهت نشان دادن محدودیت های علم در شناخت واقعیات، سؤالات زیادی را مطرح کردند، که انتظار نداریم علم تجربی پاسخگوی آنها باشد.به طور خلاصه ، علامه ذوالفنون استاد محمد تقی جعفری عالمی بودند آگاه به مقتضیات زمان و پیشرو در وحدت حوزه و دانشگاه که به هر سه حوزۀ علم و دین وفلسفه توجه داشتند و آنها را وسیلۀ رساندن انسان به یک حیات معقول می دانستند.
    این مراسم بااعطای لوح و تندیس جایزه جهانی امام علی (ع) و همچنین هدیه نقدی به برگزیدگان کنگره به اسامی زیر ادامه  یافت:
برگزیدگان داخلی:
- اخوان ارمکی- عباسعلی
- احمدزاده- محمدامیر
- حقی - حسن
- ولی الله عباسی ، عباسی- محمدمهدی و فاطمه نامور
- کلان فریبایی - محمدرضا
برگزیدگان خارجی:
- المسیلینی- سید زهیر از تونس
- تبسم- سادیا از پاکستان
- خالف- اسمهان از الجزایر
سپس میزگردی با حضور برگزیدگان کنگره برگزار شد که به ارایه مقالات خود پرداختند.در پایان مراسم نوبت صبح ازشایستگان قدردانی به اسامی زیر با اهدا لوح و یک جلد نهج البلاغه تجلیل به عمل آمد:
شایستگان قدردانی داخلی
- امین ناجی- محمدهادی
  - میردامادی- سیدمحمد
-   ملاشاهی زارع – عیسی ، ایزدی - معصومه
- اکبری پورکانی- اصغر، تقوی رفسنجانی- مهدی
-  خاتمی سبزواری- سمیه ، خاتمی- سیدجواد
  - دلشاد نداف- علی
- رضا پور- دانیال
- رحیمی- علیرضا ، کربلایی حاجی - لیلا
  - زرقانی- سیدهادی
- زینال زاده- مهدی ، شفیعی- محمود
- علیزاده طوسی- فریبا ، زارع حسینی - سیده فاطمه
   - مبلغی- سیدعبدالمجید
- محسنی- سالم
-  مریم هاشمی
 
شایستگان تقدیر خارجی
* الزوینی حسینی- عمار از عراق
* حکیم- نسرین از عراق
* بشوی – محمد یعقوب
* بیطام- سمیره از الجزایر
* مشتاق- محمداحمد از پاکستان
* مهدی شاکرالجراح- خوله از عراق
* وسیم- محمدشاه از هندوستان
کنگره در نوبت بعداظهر بابرگزاری دو میزگرد شایستگان قدر دانی ادامه یافت که نامبردگان به ارایه مقاله خود پرداختند .
    امید است این حرکت گسترده علمی که با استقبال غیر قابل انتظار اساتید، پژوهشگران و شخصیت‌های برجسته علمی ملی و بین‌المللی روبرو شده است، بتواند نسبت به تبیین شعاعی از اشعه وجودی امام علی(ع) در جوامع ملتهب اسلامی موفق باشد و از این طریق توجه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی را به بهره‌گیری از الگوی ناب اسلامی در موضوع صلح جلب نماید.


 
   1398/8/25 13:58

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )